Det här inlägget är del 7 av 7 i serien 2022 Jotunheimen och Strynfjällen
Jag tänkte jag skulle avsluta den här serien med ett litet bonusinlägg. Under hela min Norgeresa så har jag bott i min Tesla model 3. Jag hade gärna önskat att jag hade ägt en campervan, plåtis, bobil eller vad man väljer att kalla dem, men samtidigt så känns det inte riktigt ekonomiskt försvarbart att äga en sådan med tanke på hur mycket de kostar och hur lite jag skulle använda den.
Istället tänkte jag att jag får testa att bo i teslan. Tesla har camping mode i sina bilar, vilket innebär att klimatanläggningen är på så att bilen håller en jämna temperatur invändigt under hela natten. Jag tänkte därför gå igenom nedan hur jag tycker att det funkar att sova i bilen.
Utrustning
Det finns ett gäng olika madrasser att köpa som är specialanpassade för att passa en Tesla. De är säkert bekväma men också dyra och tar upp mycket plats. Jag valde därför att köpa en uppblåsbar madrass på Jula. Liknande finns även hos andra leverantören. Den här madrassen var en av deras tunnaste, men den är ändå ca 10cm tjock och det är också max av vad jag skulle rekommendera. Hittar man tunnare så är det en fördel, i alla fall i Model 3 som har en hatthylla mellan bagaget och baksätet som inte är så högt.
Jag fäller dubbelsätet och pumpar upp madrassen på plats. Den här madrassen som jag köpte tar upp lika stor yta som två fällda säten, så den funkade väldigt bra när jag var ensam. Skulle man vara två stycket så skulle det bli betydligt trängre men givetvis går det att hitta en lösning för det också. Fördelen med att vara ensam är att man kan använda sätet, som inte är nerfällt, som ombytesplats och det gör det även enklare att komma in i sovställning.
Nackdelen med att sova i bilden är att det är trångt och om man känner att man inte är världens smidigaste så kan det vara svårt att komma in i sovställning.
På den här turen så valde jag att ta med mig täcke och kudde. Man skulle även kunna ta med sig sovsäck men min upplevelse är att man sover bättre med täcke och det blir även lättare att röra sig. Så det är mitt tips använda det.
Vill man ha mer plats i höjdled så kan man även plocka ut sittytan i baksätet. Då blir även liggytan rak istället för lite uppåtböjd vid baksätet. Men då kan inte heller baksätet användas. Hur man åstadkommer det visas i följande klipp: https://www.youtube.com/watch?v=44KY–YcbmI
Insynsskydd och mörkläggning
Det kan kännas obehagligt att ligga och sova när det stryker omkring folk utanför bilen, som möjligtvis skulle få för sig att stå och blänga in på dig genom fönstret. Dessutom så kanske man föredrar att ha det mörkt i bilen medan man ska sova. Därför skaffade jag mig solskydd eller mörkläggningsskydd som man sätter för rutorna.
Man skulle kunna tillverka dem själv, men det enklaste tyckte jag var köpa dem. Jag köpte mina på Tässla store. på följande länk: https://www.tässla.se/model-3/solskydd-for-model-3-camping
På Tässla store finns även mer campingprylar och utrustning för Teslas alla bilmodeller.
För- och nackdelar
Något som jag störde mig lite på i början var att klimatanläggningen låter ganska mycket. Är man tillräckligt trött så kanske det inte stör så mycket men jag hade svårt att somna första natten på grund av det, så då stängde jag faktiskt av klimatanläggningen. Alternativet är att ta med sig öronproppar om man tycker att det är störande. Det var dock bara i början av resan som jag tänkte på det. Sen blev jag antagligen så trött att jag somnade ändå.
Som jag nämnde tidigare så är en nackdel med att sova i Teslan att det är lite trång, men jag tycker ändå att det funkar riktigt bra att sova i bilen. Mot slutet av resan tyckte jag att det var så skönt att sova i bilen att jag övervägde att fortsätta göra det även när jag kom hem. Skämt å sido, det kanske inte riktigt var sant, men jag tycker att det funkade riktigt bra att sova i bilen. Det var behagligt.
En nackdel som jag upptäckte är att det blir ganska trångt med packningen när mer än halva bagaget används som sovutrymme. Jag valde att ha min luftmadrass uppblåst hela tiden, även när jag körde. Vilket gjorde att den tog upp ganska mycket plats. Så för att få plats med all packning så hade jag lite packning i baksätet. Det mesta fick ändå plats i bagaget. Nackdelen var när jag stannade och skulle sova för då var jag tvungen att flytta större delen av packningen från bagageutrymmet och lägga den någon annanstans. Det mesta fick plats vid förarsätet.
Det var inte jättejobbigt i sig att flytta packningen men efter några dagar när den hade flyttats fram och tillbaka så uppstod en viss oreda och jag fick börja leta allt oftare efter de saker som jag behövde. Men som sagt är det ett mindre problem.
En sak som jag däremot saknar, som vissa andra elbilar har, är möjligheten att plocka ut ström från ett vanligt schukouttag. Ett standard vägguttag. Det hade ju varit riktigt bekvämt att bara plocka fram elspisen och lagat mat på den. Nu vet jag inte vilken effekt man kan få ut ur ett sådant urtag, men drömmen med en el-campervan är ju att slippa farliga dieselvärmare och gastankar i bilen. Att kunna leva bekvämt på el och använda el till vardags utan att vara orolig för att batteriet ska ta slut. För det är ju ganska lätt att ladda upp batteriet om det skulle börja närma sig urladdning.
Nu hade jag med mig ett triangia kök och det tycker jag ändå fungerade rätt bra. Men som sagt man vill ju ha allt på el.
Laddning
En sak att ta med i beaktande är att det drar lite ström att ha igång klimatanläggningen en hel natt. Jag räknade med att det tar mellan 10-15% av batteriladdningen per natt. Om man inte kör så mycket så klarar man ju två tre dagar och kanske mer därtill. Generellt sett så finns det gott om både teslaladdare och andra laddare i Norge men när man befinner sig ute fjället så kan det ändå vara glest mellan laddarna. Det kan krävas att man måste åka ett visst antal mil innan man kommer till nästa laddare.
Det kan vara en nackdel om man tänkt stanna flera dagar på samma plats. Ibland behövs det kanske 20-30% av batteriet bara för att ta sig till närmaste laddare. Då kanske man måste ta fram tältet, alternativt sova utan klimatanläggning, vilket givetvis funkar det med. Men då kan det vara bra att komma ihåg att öppna något fönster så att man får lite ventilation.
Summa summarum
Min slutsats är ändå att det är väldigt smidigt att sova i bilen. Året innan när jag var i Romsdalen så gjorde jag en liknande roadtrip men då sov jag i tält. Det kan vara jobbigt att hitta avlägsna parkeringsplatser som inte ligger alltför nära en trafikerad väg men det är ändå lättare än att hitta en tältplats. Man kan ju även ta in på camping eller om man hittar en bra laddstolpe någonstans så är det ju optimalt att stanna vid den.
Så i det stora hela är jag mycket nöjd med campingfunktionen i bilen. Man har ju dessutom med sig en stor undehållsningsmaskin med både spel och film som man kan starta igång om man får det tråkigt. Sen är det klart att det inte är lika lyxigt som en riktig campervan, men man har det roligare när man rullar runt på vägarna.